A JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI LEVÉLTÁR BLOGJA

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár időszaki kiállításához /megtekinthető 2011. februárjáig/ kapcsolódik e blog. Az „Amikor én még kissrác voltam” címet viselő tárlat levéltári dokumentumok, korabeli „kultikus” tárgyak, zenék, enteriőrök segítségével élményszerű utazásra invitálja a látogatókat az 1960-as 1970-es évek világába. A blogon levéltári anyagok, fényképek, filmek, zenék segítségével tárjuk szélesebbre a levéltár kapuit...

Levéltár a Facebook-on

Levéltárunk

Ha felkeltettük érdeklődését Levéltárunk munkája iránt, kérjük, látogasson el honlapunkra:

www.szolarchiv.hu

A kiállítás látogatóiról készült képanyagot megtekintheti itt:

Galéria

vagy egyéb anyagokkal együtt itt:

Picasa-galéria

Címkék

1963 (1) 1964 (1) 1966 (1) 1968 (1) 1969 (4) 1970 (1) 1972 (1) 1975 (1) 1979 (1) 1980 (1) 24 órás (1) abc (1) aczél györgy (1) ajánló (16) almási tamás (1) ankk (1) apacsok (1) árvíz (1) bácskai lauró istván (1) bacsó péter (1) bakonybél (1) balaton (1) balaton retro (1) balczó andrás (1) baradulin (1) bara margit (1) barta tamás (1) bauer sándor (1) békahalászat (1) bérczi istván (1) bereményi géza (2) búvár zsebkönyvek (1) christina aguilera (1) cigaretta (1) csáki istván (1) cseh géza (1) cseh tamás (3) cserhalmi györgy (1) dárday istván (1) deákvár (1) delta (1) domján edit (1) dr. agy (1) duna tv (1) eav (1) elit (1) ember judit (1) építészfórum (1) építőtábor (1) erdélyi károly (1) falfúró (1) farkas bertalan (1) farmer (1) fecske (1) fehér bot (1) felszabadulás tsz (1) film (15) földes lászló hobo (1) forgács péter (1) fürdőgatya (1) gaál istván (1) galeri (1) gazdag gyula (2) gazdálkodj okosan (1) gorjanc ignác (1) gothár péter (1) gyula vitéz (1) hammer ferenc (1) hatvanas évek (1) hofi (1) holt tisza (1) homo ludens (1) horváth sándor (1) horvát jános (1) hugó (1) hűtő (1) ifi park (1) információs jelentés (1) jan palach (1) járműjavító (1) jászberény (1) jeles andrás (1) kacsintós pénztárca (1) kádárizmus (1) kádár jános (5) kardos ferenc (1) képek (1) keró (1) kex (1) kiállítás (1) kisfaludy andrás (1) kispál (1) kistehén (1) kolejka (1) komócsin (1) konszolidáció (1) könyv (4) könyvajánló (1) kósa ferenc (1) kossuth rádió (1) kovács kati (1) kovács krisztina (1) közelről (1) kudlik júlia (1) lada (1) lángos (1) látogatás (1) lehel (1) leskovics gábor (1) lgt (1) lovasi andrás (1) luxus (1) macskakő (1) magyarország (1) malév (1) márton (1) másik jános (1) megnyitó (1) megye (1) megyelátogatás (1) mézga család (1) moszkva tér (1) moyses (1) mszmp (3) müller kati (1) művelődési központ (1) művelődéspolitika (1) nagyfa (1) nagy feró (1) nagy györgy (1) németh lászló (1) német egység (1) nyugdíj (1) odeon lloyd (1) onódy lajos (1) orkánkabát (1) ötéves terv (1) öveges józsef (1) parti nagy lajos (1) pathé (1) pitralon (1) pokolgép (1) pol pot megye (1) pozsgay imre (1) puszi (1) radics béla (1) rádió (1) radnóti színház (1) rainer m. jános (1) rejtő jenő (1) rendszer emberei (3) retro (1) revponthu (1) riporter kerestetik (1) sára sándor (1) sebő ferenc (1) sör (1) sorozat (1) szabályozás (1) szabó család (1) szalai györgyi (1) széchenyi emlékhajózás (1) szécsi pál (1) színház (1) szolnok (4) szolnok megye (2) szőnyei tamás (1) szótár (11) táncdalfesztivál (1) táncház (1) tarr béla (1) tar sándor (1) tímár sándor (1) tisza (1) tiszaföldvár (1) tiszaliget (1) tiszamenti vegyiművek (1) togliatti (1) tóh eszter zsófia (1) torna (1) török ferenc (1) totalcar (1) trapper (1) ügynök (2) új gazdasági mechanizmus (1) vadászat (1) vályi péter (1) vaszary villa (1) vesztegzár (1) zene (4) zsiguli (1) története (1) Címkefelhő

A blog

Szerző: Bojtos Gábor

A Malév-rejtély

2011.02.18. 15:51 levéltárosok

1975. szeptember 30. Bejrút

 

MTI:

„A KPM jelenti, hogy a MALÉV MA 240-es Budapest-Bejrút járata szeptember 30-án, hajnali órában, 8 perccel a bejrúti repülőtéren való leszállás előtt, eddig ismeretlen okból a tengerbe zuhant. A gépnek 50 utasa volt, közöttük egy magyar. A gépen 10 főnyi személyzet teljesített szolgálatot. A szerencsétlenség kivizsgálására bizottság utazott a helyszínre.”

 

Reuter brit hírügynökség: „A baleset okáról közvetlenül a történtek után semmit nem mondtak, de a part menti szállodák vendégei elmondták, hogy 3 óra 45 perc körül nagy robbanást hallottak és ezt követően azt látták, hogy egy tűzlabda a tengerbe vágódik.

 

Magyar Hírlap: 1975. október 1.:

„A Közlekedési és Postaügyi Minisztérium jelenti, hogy a Malév 240-es budapest–bejrúti járata szeptember 30-án a hajnali órákban, nyolc perccel a bejrúti repülőtérre való leszállás előtt eddig ismeretlen okból a tengerbe zuhant. A gépnek ötven utasa volt, köztük egy magyar. A gépen tízfőnyi személyzet teljesített szolgálatot. Valamennyien életüket vesztették. A szerencsétlenség színhelyén mentőhajók tartózkodnak, és folytatják a kutatást a gép utasai után. A szerencsétlenség kivizsgálására bizottság utazott a helyszínre, és a libanoni hatóságok közreműködésével megkezdte a munkáját.”

 

Az alábbi címre klikkelve megtekinthető Markovits Ferenc: A titkok légijárata című filmje:

http://tdyweb2.wbteam.com/Film/TitkokLegijarata.wmv

 

MTI, október 7. „csak a szerkesztőségek szigorúan belső tájékoztatására szolgáló” kiadvány:

„A Frankfurter Rundschau tudósítójának hétfői jelentése szerint a bejrúti légiforgalmi szakértők úgy sejtik, hogy rakétával lőtték le a múlt héten a MALÉV gépet. A gépen állítólag több tonna fegyver volt, melyet a libanoni polgárháborúban szemben álló feleknek szántak.”

 

Németh László, a légikísérőként meghalt Tallér Ágnes férje:

 

„Bizonyítékaim vannak arra, hogy a Malév abban az időben rendszeresen fegyvereket szállított polgári járatokon. Ezeket a szállítási okmányok meghamisításával, más áruként tüntették fel.”

 

„A repülőgép 186 millió forintnak megfelelő akkori valutában volt biztosítva. Nálam van a Malév 75–76-os főkönyve, amelyben az áll, hogy ebből csak 86 millió érkezett meg a Malévhez – részemről ez azonban csak egy mellékága a történetnek. Érdekes azonban, hogy azok az emberek, akik fegyvercsempészéssel magas profithoz juttatták a szocialista államot, még ahhoz sem vették a fáradságot, hogy az áldozatokat hazaszállíttassák, és tisztességgel eltemessék. Nagyon sok ember van, akinek a családját anyagilag is tönkretette a tragédia. Nekem anyagi problémáim nincsenek, és az a célom, hogy ezt az ügyet emberhez méltóan lezárhassam valaki felé, akit nagyon szerettem”

 

„A bizottság megállapította, hogy a repülő ismeretlen okokból történő robbanás következtében zuhant a tengerbe és hogy nem tudják, miért zuhant le. Ehhez képest több mint érdekes, hogy annak az angol C-130-as Herculesnek a pilótáját, aki a tragédia után két és fél órát körözött a helyszínen és 250 lábra is leereszkedett a történtek szemrevételezése végett, meg sem kérdezték. Huszonhét év után én voltam az első, aki az ügyből kifolyólag Mike Dikson kapitány nagy csodálkozására lakásába bekopogtam.”

 

2003. november 3. Dr. Csapody Miklós interpellációja:

„Köszönöm, elnök asszony. Ha azt akarom, hogy elhangozzék ez a súlyos kérdés, kénytelen vagyok elfogadni, de ez elképzelhetetlen, ennyi erővel a szociális minisztert is kérdezhetném.

Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tegnap, halottak napján elindultunk szeretteink sírjaihoz, ki-ki a maga temetőibe. De mit tegyenek azok, akik pontosan tudják, hol pusztultak szeretteik, ám akik azonban mégsem kaphatták meg a minden embernek kijáró végtisztességet mind a mai napig? '75. szeptember 29-én 23 óra 10 perckor szállt fel Ferihegyről a Malév 240-es járata Bejrút felé. Közel három óra múlva a már a leszálláshoz készülő repülőgép a libanoni főváros légikikötőjétől tíz kilométerre eltűnt a repülésirányítás képernyőjéről, és a gép a tengerbe csapódott. A finn külügyminiszter nemrég egy, a katasztrófáról szóló filmben ezt monda: ?A repülőgép lelövése szándékos kegyetlenség volt. Ki és miért tette, látszólag ismeretlen, de az elég egyértelmű, hogy a célpont az a palesztin csoport volt, amelynek tagjai a gépen utaztak, és akik Budapesten kaptak katonai kiképzést.

A tragédiához az vezetett, hogy a Malév olyan területre indított polgári járatot civil utasokkal és ismeretlen szállítmánnyal, ahol háborús cselekmények folytak. Ez okozta a tízfős magyar személyzet - Pintér János, Kvasz Károly, Majoros László, Mohovits Árpád, Horváth István, Herczeg Miklósné, Németh Lászlóné, Fried Richárd, Kmeth Ágnes, Szentpály Mercedesz - és az egyetlen magyar utas, Glausius Gábor halálát. A katasztrófa kivizsgálására a harci események és más okok miatt a szerencsétlenség után már nem került sor. Kísérlet sem történt arra, hogy az elhunytak földi maradványait felkutassák, azonosítsák és hazahozzák.

Mindez már a múlt. De ez a múlt lezáratlan. Hiába fordultak a kegyeleti bizottsághoz, hiába a Vöröskereszthez.

Interpellációm nem politikai, sem kül-, sem belpolitikai tekintetben. Interpellációm kegyeleti ügy; azért is csodálom, hogy így kezeli ezt a kormány. Éspedig nem általánosságban az, hanem a lehető legkonkrétabban, mert ennek a sokak által hírből ismert szerencsétlenségnek a története nem talált, hanem vállalt ügyem. Olyan segítségkérés vállalása, amellyel választópolgáraim, a hozzátartozók bíztak meg. Nem politikáról van szó tehát, hanem az elemi tisztességről, a végtisztességről és a hozzátartozók lelki megnyugvásáról. Arról, hogy a halálba küldött magyar gép szolgálatteljesítés közben meghalt személyzete és utasa is végre magyar földben nyugodhassék.

Ezért is fordulok önhöz, ezek szerint, államtitkár úr, nem a közlekedési miniszterhez. Azt kérem, hogy a kormány intézkedjék róla, hogy az ország légi szerencsétlenségben elhunyt polgárainak megadassék a végtisztesség itthon, magyar földben.

Figyelemmel várom válaszát.”

 

Az ügy elmaszatolásához egy érdekes adalék:


2009. június 30. - Magyar Közlöny – határozat: az 1975. szeptember 30-án lezuhant Malév repülőgép légi katasztrófájában elhunyt magyar állampolgárok hozzátartozói négymillió forintot kaphatnak kegyeleti támogatásra, kegyeleti szertartásra, illetve az áldozatok földi maradványainak felkutatására, hazaszállítására, a roncsok kiemelésére.

 

Németh László: „Számomra készpénzfizetés fürdőszoba-csempézésre nem oldja meg a hitemben élő erkölcsi problémát…”

 

A személyzet tagjai: Pintér János parancsnok, Kvasz Károly másodpilóta, Horváth István fedélzeti mérnök. Mohovits Árpád pilóta, Majoros László hajózó szerelő és az utaskísérők: Kmeth Ágnes, Fried Richárd, Szentpály Mercedesz, Herczegh Miklósné, Németh Lászlóné.

Egy magyar utas: Glausius Gábor.

 

Olvasóterem:

  

2 komment

Címkék: malév 1975 németh lászló

A bejegyzés trackback címe:

https://retro-szolnok.blog.hu/api/trackback/id/tr632670736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Klára Tolvajné Tóth 2014.01.12. 16:36:59

Ismertem Pintér János fiát...Pétert...akkor.
süti beállítások módosítása